Dalslandsbön

2019-02-25
Mikael Blom

Lördag 9 mars är det Bengtsfors tur att stå som värd för Dalslandsbön som cirkulerat i landskapet sedan 2015. Samlingen är en röst för hela kristenheten i Dalsland.

- Det som är så roligt är att det kommer representanter från alla samfund som finns i Dalsland, att vi når bredden. Det är vi jätteglada och tacksamma för. Vi ber i all vår enkelhet för de lokala församlingarna, det politiska läget, företagare, skolvärlden, kulturen, idrotten, säger Lennart Fjell som varit med från första start.

Tillbaka till Dalsland

Grunden till Dalslandsbön lades egentligen redan 2007 då Lennart Fjell och hans fru Birgitta, som då bodde i Uppsala, började resa tillbaka till Dalsland. De ledde då bön och lovsång i tidigare Elimkyrkan i Skåpafors.

- Vi  kallade det för Dalslandsbön och syftet var att be för varje kommun. Vi var en liten skara, 15-20 personer som samlades en gång i månaden, säger han.

Nystart

2011 flyttade Lennart och Birgitta Fjell tillbaka till Dalsland och året efter startade de Elimkyrkan.

- På hösten 2014 ringer prästen Peter Artman som är kontaktperson för Sverigebönen och frågar om jag kan ta initiativet till en lokal Sverigebön som är landskapsinriktad. Vi hade ju haft Dalslandsbön tidigare så tillsammans med Thomas Holmström, präst i Brålanda, blev det en nystart med första samlingen i Åmål våren 2015, säger Lennart.

Lovsång

Sedan dess har det hållits två möten per år, en samling på våren och en på hösten. Senast stod Mellerud som värd och nu är det Bengtsfors tur. Under tre timmar lördagen 9 mars mellan klockan 10 och 13 blir det bön och lovsång i Bengtsfors Missionskyrka. Tone Abrahamsson med team kommer att leda lovsången.