Gudstjänst 2:a advent med nattvard

2020-12-06

Vi tänder andra ljuset i adventsljusstaken och pastor Åge talar utifrån Lukas 21:25-36 om Jesu andra ankomst. Det förekommer mycket diskussioner och spekulationer om när Jesus ska komma tillbaka, men det är inte vår sak att veta. Gud har allting under kontroll och för oss handlar det om att leva i förväntan och vara redo.

Den här söndagen är det Arne Magnusson som medverkar med vacker sång.

Människosonen kommer – Luk 21:25-36

25Tecken ska visa sig i solen och månen och stjärnorna, och på jorden ska folken gripas av ångest och stå rådlösa vid havets och vågornas dån. 26 Människor ska tappa andan av skräck i väntan på det som ska drabba världen, för himlens makter ska skakas. 27  Då ska man se Människosonen komma i ett moln med stor makt och härlighet.

28 Men när det här börjar hända, så räta på er och lyft era huvuden, för er befrielse närmar sig.” 29 Han gav dem också en liknelse: "Se på fikonträdet och alla andra träd. 30 När ni ser att de knoppas, förstår ni av er själva att sommaren redan är nära. 31 På samma sätt vet ni, när ni ser detta hända, att Guds rike är nära. 32 Jag säger er sanningen: Det här släktet ska inte förgå förrän allt detta sker. 33  Himmel och jord ska förgå, men mina ord ska aldrig förgå.​

34 Men akta er för att tynga era hjärtan med festande, rus och livets bekymmer så att den dagen plötsligt drabbar er 35  som en snara, för den ska drabba alla som bor över hela jorden. 36  Var ständigt vakna och be om kraft att undfly allt som ska ske och kunna bestå inför Människosonen."​ ​

Vi skall också fira nattvard tillsammans. När vi inte kan samlas fysiskt till gudstjänst och nattvard i vår kyrka vill vi på det här sättet binda oss samman i gemenskapen genom nattvarden. Gemenskapen med Gud och med varandra fast vi sitter på olika platser. Vi tror det här blir en fin stund.

Så här gör du:

1. Ta ett litet brödstycke av något sorts bröd som du har hemma. Lägg det på ett litet fat. Är ni flera kan ni gärna dela den ena brödbiten när jag delar brödet i gudstjänsten.
  2. Ta ett så litet glas du har. Kanske en äggkopp och ta i lite druvjuice eller något annat som du har. Du får gärna använda vatten om du vill. Det viktigaste är att vi skall välsigna och dela det vi har i gudstjänsten.
  3. När du har placerat det fint framför dig och kanske tänt ett ljus så är du redo för att spela upp vår gudstjänst.

Bengtsfors Missionskyrkas verksamhet finansieras med frivilliga gåvor. Vill du vara med och bidra?

Bankgiro: 106-8691

Vipps: 978 16 447 (Norge)

Producerad i december 2020 av Bengtsfors Missionskyrka och Bloms Ljudteknik