Gudstjänst 3:e advent​ Bana väg för Herren​

2020-12-13

Söndag tredje advent talar pastor Åge om Johannes Döparen som banade väg för Herren. Johannes tog sin kallelse på allvar och utförde sitt uppdrag, även om han också tvivlade ibland.

Lisa Stavvik Hitti och Margareta Blidstam medverkar med sång och musik i dagens gudstjänst.

Jesus svarar Johannes Döparen – Matt 11:2-11

2  Johannes fick i fängelset höra talas om Kristi gärningar. Han sände då bud med sina lärjungar 3 och frågade honom: "Är du den som skulle komma? Eller ska vi vänta på någon annan?” 4 Jesus svarade dem: "Gå och berätta för Johannes vad ni hör och ser: 5  Blinda ser, lama går, spetälska blir rena, döva hör, döda uppstår och fattiga får höra glädjens budskap. 6  Salig är den som inte tar anstöt av mig." 7  När de hade gått, började Jesus tala till folket om Johannes: "Vad gick ni ut i öknen för att se? Ett strå som vajar för vinden? 8 Om inte, vad gick ni ut för att se? En man klädd i fina kläder? Nej, de som har fina kläder finns i kungapalatsen. 9 Så vad gick ni ut för att se? En profet? Ja, jag säger er: en som är mer än profet. ​10 Det är om honom det står skrivet: Se, jag sänder min budbärare framför dig, och han ska bereda vägen för dig.  11 Jag säger er sanningen: Bland dem som fötts av kvinnor har ingen trätt fram som är större än Johannes Döparen. Men den minste i himmelriket är större än han.

Bengtsfors Missionskyrkas verksamhet finansieras med frivilliga gåvor. Vill du vara med och bidra?

Producerad i december 2020 av Bengtsfors Missionskyrka och Bloms Ljudteknik