Hur gör vi nu?

2020-10-30
Jag började skriva det här nyhetsbrevet tidigt den här veckan och kände mig nöjd över att vara tidigt ute. Men så blev hela situationen ändrad och här sitter jag och skriver om helt andra saker än vad jag ville skriva.

Som säkert alla har fått med sig kom det skärpta rekommendationer för Västra Götalands län i går torsdag 29 oktober. Du kan se de nya rekommendationerna nedanför. Det här får konsekvenser för vår verksamhet och ledningsgruppen, som också är vår krisgrupp, har haft träff i dag på morgonen och beslutat om några åtgärder. Ledningsgruppen består av Åge Eriksen, Jan-Erik Stavvik, Carin Olsson, Bengt Dåverhög och Britt-Marie Erlandsson.

När det gäller Öppen kyrka kommer vi ha öppet för enskilda personer/par/familj att komma till kyrkan och tända ljus, personlig bön eller enskild andakt tisdag, onsdag och fredag kl 10-14. Det betyder att vi inte visar digital gudstjänst på storbildskärm på söndagar.

Våra digitala gudstjänster fortsätter vi att skicka ut och det blir kvällstankar med pastor Åge varje kväll.
Nya rekommendationer från Folkhälsomyndigheten
Nya rekommendationer
Från och med den 29 oktober uppmanas alla som vistas i Stockholms, Västra Götalands och Östergötlands län att:

- Avstå från att vistas i inomhusmiljöer som butiker, köpcentrum, museer, bibliotek, badhus och gym. Nödvändiga besök i exempelvis livsmedelsbutiker och apotek kan göras.

- Avstå från att delta i exempelvis möten, konserter, föreställningar, idrottsträningar, matcher och tävlingar. Detta gäller dock inte idrottsträningar för barn och unga födda 2005 eller senare.

- Om möjligt undvika att ha fysisk kontakt med andra personer än de som man bor tillsammans med. Det innebär bland annat en avrådan från att arrangera eller delta i en fest eller liknande socialt umgänge.

Nödvändig närkontakt, som vid exempelvis vårdbesök och medicinska undersökningar, omfattas inte av rådet. Det är dock viktigt att tänka på att den som har symtom som kan vara covid-19 ska undvika all nära kontakt med andra.

Beslutet omfattar också skärpta allmänna råd för verksamheter – som exempelvis butiker, köpcentrum och idrottsanläggningar – och arbetsplatser i Stockholms, Västra Götalands och Östergötlands län:

- Alla verksamheter bör vidta åtgärder så att var och en ska kunna följa de allmänna råden vid lokala utbrott av covid-19. Det kan till exempel innebära att verksamheten minimerar antalet besökare vid samma tidpunkt.

- Arbetsgivare bör vidta åtgärder för att anställda ska kunna följa de allmänna råden vid lokala utbrott av covid-19. Det kan vara åtgärder som att uppmana personalen att arbeta hemifrån, erbjuda utökade förutsättningar för att arbeta hemifrån och att tjänsteresor, konferenser och andra fysiska möten skjuts upp.

Nu är det återigen viktigt att vi hjälper varandra, ser varandra och skyddar oss själva och andra.

Vi hade alla önskat att inte komma i den här situationen men håll i och håll ut?❤

Ta en telefon och ring någon som behöver en uppmuntran. Låt oss trots social distans bryta ensamheten för någon. ?❤

Var inte rädd att höra av dig till pastor Åge eller någon annan du har tillit till.