För oss tekniknördar

2020-06-26
Mikael Blom

Det har blivit fredag och om en liten stund riggar vi åter upp vår utrustning för att spela in denna veckans gudstjänst.

När det är klart fortsätter arbetet i med redigering av bild och ljud.

Vi använder uteslutande Adobe Premiere Pro och Adobe Audition när vi redigerar bild och ljud.

I redigeringsstudion använder vi en PC med 12 kärnig (24 trådar) processor från AMD (Ryzen 9) med 32GB internminne och 14TB lagring varav 1GB är snabb SSD med över 2500 mb/s läs och skrivhastighet. Datorn har också ett snabbt grafikkort från Nvidia som hårdvaruaccelererar både klippning och rendering.

Som bildskärm har vi en Ultrawide skärm från Acer som är färgkalibrerad.

För ljudrreferens använder vi Studiomonitorer från Yamaha och lurar från Beyerdynamic. I slutprocessen för att se om ljudet har bra balans i basregistret använder vi ett par Infinity SM 155 som vi driver med ett kraftfullt slutsteg från QSC. Men då dessa är stora och behöver ett större rum kommer vi troligen att satsa på en studiosub eller ett mindre andra par.

Ljudkortet kommer från Focusrite.

Med denna setup begränsar inte hårdvaran arbetet utan allt flyter på. Men bra grejer är inte allt. Det tar ändå tid att göra ljudmix och redigera en gudstjänst. Mellan 4-6 timmar i studion efter att allt är inspelat brukar det ta per gudstjänst.

Vi kanske gör någon djupdykning i teknikens värld framöver här eller på Youtube-kanalen.

Mikael Blom
Filmteamet i Bengtsfors Missionskyrka