Det hjälper att be!

2020-01-20

I kväll (söndag kväll) hade jag en mäktig upplevelse. Vi började vår gemensamma bönevecka här i Bengtsfors i dag. Kyrkorna i Bengtsfors har gått samman om en sådan bönevecka i många år. Det här är den 13:e böneveckan i Bengtsfors.

Traditionen trogen började det med gudstjänst i Pingstkyrkan i Bengtsfors kl 18 den här söndagen. Jag sitter där och lyssnar till Iréne Nygrens sång och predikan. En predikan om att be. Hon läser ur Bibeln några av de många bibelorden som säger något om vad bön är.

Där, mitt i predikan på bakre raden i Pingstkyrkan, kommer det en vidunderlig tanke till mig som fyller mig med hopp och en värme ut i varje minsta cell. Plötsligt är det som att det står klart för mig hur stort det är det som vi får vara med om. Från nu och fram till fredag kväll kommer det alltid att vara någon eller några som sitter i bönerummet i Pingstkyrkan i bön.

Där sitter jag och känner att jag blir fylld av en så stor glädje. Iréne har just läst och sagt att det hjälper att be. Det funkar! För Gud hör bön! Det måste ju hända någonting i Bengtsfors när Guds folk mobiliserar i bön! Och det sker inte endast här utan på många platser i hela Sverige, ja i hela världen.

Du som är bekymrad och bara ser det mörka i världen: försök med att be! Gud hör er och svarar på bön, så lyft upp din blick och se vad Gud gör och vad Gud kommer att göra i ditt liv och i vårt samhälle och i vår värld när Guds folk börjar att be.

Är du med i bönelaget? Välkommen att komma inom bönerummet för förbön eller bara suga in atmosfären och doften av bönen.

Gud välsigne dig!

Mvh Pastor Åge ?