Gudstjänst 30 augusti

2020-08-30

I den här gudstjänsten talar pastor Åge Eriksen om när Jesus går på vattnet och stillar stormen; Markus 6:45-52. Jesus såg hur lärjungarna kämpade i motvinden ute på sjön och gav sig ut till dem. När han talade till dem och klev i båten blev allt lugnt. Så kan Jesus också stilla de stormar vi har i våra liv, om vi tar emot honom och låter honom stiga i vår båt. Då behöver vi inte vara rädda.

För sången i dagens gudstjänst står Arne Magnusson.

Sedan befallde han sina lärjungar att stiga i båten och fara i förväg över till Betsaida medan han själv skickade hem folket. 46 När han hade skilts från dem gick han upp på berget för att be. 47 På kvällen var båten mitt ute på sjön, och han var ensam kvar på land. 48 Han såg hur de slet vid årorna därför att de hade motvind. Strax före gryningen kom han till dem, gående på vattnet, och han var på väg förbi dem. 49 När de fick se honom gå på vattnet trodde de att det var en vålnad, och de skrek till, 50för alla såg de honom och blev förskräckta. Men han talade genast till dem och sade: »Lugn, det är jag. Var inte rädda.« 51 Och han steg i båten till dem, och vinden lade sig. Men de blev utom sig av häpnad, 52 för de hade inte förstått något av detta med bröden, utan de var förstockade.

Bengtsfors Missionskyrkas verksamhet finansieras med frivilliga gåvor.

Vill du vara med och bidra?

Producerad i augusti 2020 av Bengtsfors Missionskyrka och Bloms Ljudteknik.